Reparation

Efter många år av däckreparationer och utmaningar så har vi på Malå Gummiverkstad utvecklat en avancerad och säker teknik för att reparera däck. Vi kan reparera allt från däck till mindre hjulgrävare, till däck som sitter på de strösta gruvtruckarna idag (63").

Vad som gör oss speciella är bland annat att vi kan använda oss av en autoklav vid större reparationer
Detta gör att vi kan reparera större och oturligt placerade skador. Mindre eller bättre placerade skador körs i en vulkbåge (se bild nedan).

Steg 1: Däcket och skadan inspekteras grundligt så ett kostnadsförslag kan göras.
Steg 2: Skadan skärs upp och slipas till.
Steg 3: Ytan limmas och fylls igen med extruderingsgummi.
Steg 4: Med hjälp av tryck och värme vulkaniseras gummit och får samma hårdhet som däcket i övrigt.
Steg 5: Överskottet av gummi slipas bort.
Steg 6: En kappa sätts på insidan skadan för att kompensera för skadad stomtråd.

Se bildspel nedan:

Håll musen över den nuvarande bilden för att pausa den.
  • Däcket och skadan inspekteras grundligt så ett kostnadsförslag kan göras.
  • Skadan skärs upp och slipas till.
  • Ytan limmas och fylls igen med extruderingsgummi.
  • Före vulkanisering.
  • Med hjälp av tryck och värme vulkaniseras gummit.
  • Efter vulkanisering.
  • Överskottet av gummi slipas bort.
  • En kappa sätts på insidan skadan för att kompensera för skadad stomtråd.